15 November 2009

Pembentukkan Sebuah Keluarga Islam.

Kita hendaklah memahami. Sebahagian daripada langkah pendidikkan dan pembentukkan anak anak ialah menyediakan 'acuan' yang akan mencernakan anak anak tersebut kesuatu bentuk yang baik.

Kita berkewajipan membersihkan rumah tangga kita daripada sebarang unsur yang menggambarkan 'corak kejahilan'. Seluruh suasana rumah tangga,sama ada didalam rumah atau diluar rumah,mestilah disucikan daripada segala bentuk kemaksiatan yang boleh merosakkan hati,pemikiran dan kelakuan anak anak.

Ada dikalangan kita yang mengadu,mengatakan anak anak dan isterinya sukar untuk dibentuk dengan pembentukkan Islam. Sebagai ikhtiar yang mereka lakukan,namun semuanya menemui kegagalan. Rupa rupanya apabila diselidik,kita dapati dirumahnya penuh dengan majalah,gambar gambar yang tidak sopan dan sebagainya. Dimana kegagalan tersebut adalah berpunca daripada kelemahannya mempertahankan benteng rumah tangga daripada kemasukkan kuman kuman kuffar.

Bagi kanak kanak yang belum tahu membaca,keadaan sekeliling didalam rumah mereka,daripada yang mereka lihat akan memberi kesan yang besar dan mendalam kepada perasaan mereka.Sebab itulah kita mesti memastikan perhiasan rumah kita tidak lebih daripada bertujuan pendidikkan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan