24 November 2009

Pembentukkan Dalam Jemaah Islam.

http://mohdnon.web.com/Sabda Rasullullah s.a.w..
" Sesiapa yang keluar dari jemaah ( Islam ) sekadar satu jengkal,sesungguhnya dia telah merungkai ikatan Islam daripada tengkuknya. Sekalipun dia masih menunaikan sembahyang,berpuasa dan menyangka dirinya Muslim."

Dengan itu jelaslah bahawa kemasukkan kita kedalam jemaah Islam bukan sebagaimana kemasukkan organisasi biasa. Yang sekadar berkisar diatas pendaftaran nama,pembayaran yuran dan melaksanakan aktiviti yang semata mata bersifat berpersatuan. Kita diminta oleh Islam untuk melakukan penggabungan yang bererti dan menilai daripada itu. Satu penggabungan yang melangkaui batas batas 'keresmian' dan 'peraturan peraturan' biasa dalam kaedah beroganisasi. Kita diminta untuk larut didalam akidah dan amalan jamaah. Sehingga seluruh ruang kehidupan kita hendaklah diwarnai oleh cita cita dan amalan jamaah. Oleh kerana bentuk penggabungan yang berbeza inilah menjadikan 'kemasukkan' kedalam jemaah Islam didahului oleh langkah langkah pembentukkan dan pentarbiyahan. Dimana hasil daripada pembentukkan dan pentarbiyahan inilah yang akan menentukan sesaorang itu bergabung kedalam jemaah dengan satu penggabungan yang benar atau palsu.

Ada diantara kita yang tidak menyedari hakikat ini. Ketidaksedaran mereka itu sama ada disebabkan oleh 'kejahilan' atau 'kegopohan' mereka. Mereka masih tidak mempunyai tasawwur yang jelas mengenai penggabungan didalam jemaah Islam dengan penggabungan didalam jemaah biasa. Mereka sering membataskan penganggotaan disekitar pendaftaran dan pembayaran yuran sahaja. Dengan itu tidak hairan lah kalau ramai di kalangan anggota anggota baru ini yang tidak Thasabat ( tetap ) didalam jemaah.

Kita hendaklah memahami kenapa Al-Imam Hassan Al-Banna meletakkan 'Kefahaman' sebagai rukun ikrar yang pertama didalam kitabnya 'Peraturan dan Arahan' (terjemahan). Ini adalah kerana seluruh rukun rukun yang lain,termasuk sukun Thabahat (tetap dan tidak berganjak) akan terlaksana apabila rukun 'Faham' telah menjadi pengetahuan dan fikrah para anggota.

Apabila kita menggabungkan diri kita dengan jemaah maka segala tindak tanduk kita hendaklah bersifat 'Jama'e'. Kita tidak boleh meminta jamaah agar tunduk kepada pendapat pendapat perseorangan (individu). Tetapi tidak menjadi kesalahan sekiranya ada individu yang ingin mamberi pandangan dan pendapatnya yang membina. (Bersambung disiri akan datang)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan